27. mai 2011

Svangerskapskontroll, uke 36

Svangerskapskontroll nr: 6
Hvor: Hos fastlegen min
Dato: 27/05-11
Uke: 36+2
Vekt: +13 kg
BT: 110/70
Hb: 11,1
Urin: Negativ
Leie: Hodeleie, bevegelig
Ødem: 0
Antall hjerteslag pr minutt: 130

Alt stod bra til på kontrollen i dag. Siden blodprosenten min lå på 9,9 forrige uke da jeg var på legevakta, tok vi ny blodprøvde i dag, og da var blodprosenten min på 11,1. De ønsker helst ikke at blodprosenten skal ligge på under 10, så derfor tok vi en ekstra prøve i dag. Ellers så hadde Sienna fortsatt en bedagelig hjertelyd på 130 :) Hun ligger fortsatt i hodeleie, men hodet var bevegelig, så det er ikke festet riktig enda. Har begynt å få litt murringer og stikninger/ilinger nederst i magen/bekkenet, og det var i følge legen helt normalt siden hun borrer seg lenger ned i bekkenet og noen nerver kan komme i klem. Ellers konkluderte vi med at alt var vel med både mor og barn :)


Symfysemålet var 34,5 cm, og jeg ligger i min egen kurve. Legen sa at de ikke ser så veldig mye på symfysemål etter uke 35 siden babyen stort sett synker lenger ned i bekkenet.

Neste svangerskapskontroll: Allerede førstkommende tirsdag, 1. juni (37+0), hos jordmor. Time hos legen 15. juni (39+0)

2 kommentarer:

Anette sa...

Så bra at alt er bra med søstern min og niesa mi. <3
Skulle du ta jerntilskudd forresten, eller slapp du det?

Emilie Maria sa...

Det var jordmor som mente det sist, men har ikke tatt det siden hu på legevakta sa at det ikke var nødvendig. Legen sa i dag at de ikke vil gjøre noe tiltak med mindre det er under 10, så da skal jeg ikke ta jern likevel. Blodprosenten pleide visstnok å stige mot slutten av svangerskapet til det samme nivået det var på ved start, mens det ligger på det laveste rundt 24-26 uker eller no.. Så det er veldig normalt med dårligere blodprosent midt i svangerskapet.