4. mai 2011

33 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 33 uker og 0 dager til 33 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 2100 g
CRL: 29 cm
Full lengde: 39 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser – det er kanskje fosteret som hikker! Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Som pappa sa "den haugen der har vokst fælt i det siste!"


Jeg har den siste tiden sett at jeg såvidt har fått en svak brun hormonstrek på magen, under og over navelen. Som sagt så skyldes det hormoner og den forsvinner raskt etter fødsel. Strekkmerkene har fortsatt ikke dukket opp, så vi fortsetter å krysse fingrene :)

Meg
Sliter igjen med bekkenvondt, spesielt bak rundt halebeinet, og merker det også veldig godt i hoftene og i ryggstrekkerne og ribbeina. Ellers så er formen veldig fin. Jeg merker masse til Siennas hikking, og Ken har også kjent de rytmiske dunkene som er hikke. Ellers så er Sienna fortsatt veldig aktiv, og det er mye romstering. Hun er spesielt aktiv om morningen, gjerne frem til kl 12 ca, og da tror jeg hun sover litt? Til middagstider er det stortsett full fres igjen, før hun har en liten powernap slik at hun kan TA HELT AV når jeg legger meg for å sove. Hun er litt morsom da, hihi.. Jeg merker mest til spark på høyre side av magen, og merker at hun presser mer nedover på blæra om dagen. Jeg merker på magen at det er betydelig mindre plass for Sienna nå. Gleder meg veldig til hun kommer ut slik at jeg får hilst på henne, men man skal absolutt ikke se bort ifra at jeg kommer til å savne den gravide magen og alle sparkene <3

2 kommentarer:

Kristine sa...

Så fin du er Emilie! Lykke til med innspurten. Nå går det raka vegen til mål :) Legger meg til som følger jeg :)
Klem fra storesøster til Elise, Kristine.

Anette sa...

haugen faktisk... :p hihi... Fiiine magen! <3
Her hikkes det også til den store gullmedaljen, gjerne langt nede i bekkenet slik at det kiler og er nesten litt plagsomt. :p Disse barna begynner tidlig med å holde a mor våken da, MÅ liksom være bajas når man skal legge seg og sove. :p