25. mai 2011

36 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 36 uker og 0 dager til 36 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 2700 g
CRL: 32 cm
Full lengde: 44 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt. Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.



Meg
Bekkenet er så som så. I helga var det noen grusomme dager, men fikk pappas kiropraktortime på mandag, så da ble jeg litt reparert. Han viste Ken hvordan Ken skal massere ryggstrekkerne mine hver dag resten av svangerskapet. Det tar kun fem minutter om kvelden, og føles ganske godt etterpå. Er snørrete og litt sår i halsen, så håper det gir seg før fødsel hvertfall. Ken klager på at jeg puster og peser fælt for den minste ting jeg gjør. Blir ganske mye fortere sliten nå som jeg er gravid, uten tvil! Den siste uka har jeg merket mye "nytt" i magen. Jeg har litt mensmurringer innimellom, kjennes egentlig bare ut som litt menssmerter, og litt smårar i beina (som jeg blir av menssmerter iblant), også er det definitivt mer nedpress. Fortsatt masse aktivitet da - tror hun koser seg fælt inni der :)

2 kommentarer:

Anette sa...

Synes det ser ut som at magen din har sunket jeg... :) Spennende spennende... :D

Emilie Maria sa...

Litt vanskelig å si, men kan se litt sånn ut. :)