18. mai 2011

35 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 35 uker og 0 dager til 35 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 2500 g
CRL: 31 cm
Full lengde: 42,5 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 33 uker gammelt. Om du kunne plassere fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg. Tåneglene når tåspissene. Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom en og to centimeter i diameter. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at det skades. Det er i de siste ukene av svangerskapet fosteret legger mest på seg, gjerne over 200 gram i uken!





Meg
Tenk at det bare er 5 uker og tre dager til terminm? Formen min er veldig fin, og jeg føler meg slettes ikke høygravid. Jeg merker selvsagt at magen blir tyngre, men humøret mitt er fortsatt upåklagelig. Bekkenet er ganske vinglete, men ikke noe som "knekker" meg. Så lenge jeg passer på å ikke sitte for lenge eller stå og gå for mye i løpet av en dag, men ha hyppige pauser, så blir ikke ryggstrekkerne altfor slitne, bare passe ømme og plagsomme... Jeg sover godt om nettene, og kjenner masse aktivitet i magen. Det er ikke like mange ninjaspark nå som tidligere, men hele magen beveger seg istedenfor når hun snur og vender på seg. Også har jeg til stadighet en rumpe langt oppi ribbeina :) Hun hikker flere ganger om dagen, og det er også synlig utenpå. Jeg gleder meg <3

Ingen kommentarer: