6. januar 2011

16 uker og magebilde

Jenta mi
Nå er jeg 16 fullgåtte uker, og går inn i min 17. svangerskapsuke. Uke 16 varer fra man er 16 uker og frem til 16 uker og 6 dager av svangerskapet. Fosteret er nå 14 uker gammelt, 135 gram, og er 11,5 cm fra hode til rumpe. Den fulle lengden har vokst med 4 cm den siste uka, da barnets fulle lengde er 16 cm. Beina tar igjen armene denne uken, og vil fra nå av være lengre, og bevegelsene blir bedre koordinert. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Fosteret svelger fostervann og tisser det ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Ser egentlig bare frem mot den tiden hvor tjukkemagen faktisk ser ut som en gravidmage.


Meg
Den siste uka har jeg hatt hyppige dobesøk, men kun litt skvetting. Det er tydelig at det begynner å bli litt dårlig plass til blæra, og det merkes! Jeg føler meg egentlig litt tjukk om dagen, og syns spesielt om morningen at jeg har en liten babykul, og ikke bare mage. Jeg har spist "øyan-smørbrød" (et smørbrød man spiser med øyan (øynene), fordi det ser så godt ut, i følge min onkel) stort sett hver dag, godt brød med salat, reker, majones og med sitron på, mmm. Og det er HELT greit for gravide å spise reker, bare så det er sagt :) Ellers så merker jeg at apetitten er tilbake igjen, spiser lite, men ofte. Bortsett fra bekkenet, så er formen knallfin om dagen =)

2 kommentarer:

Anette sa...

Da kommer jeg på rekelunch i morgen, siden du er så god på det. ;)

Emilie Maria sa...

Nei, Netten. I morgen blir det middag på Egon, før det så blir det avslapping og ryddings i heimen gitt :)