1. januar 2011

15 uker og magebilde

Jenta mi
Jeg er nå 15 fullgåtte uker, og har gått inn i min 16. uke. Uke 15 varer fra man er 15 uker og frem til 15 uker og 6 dager av svangerskapet. Fosteret er nå 13 uker, da barnet blir unnfanget i uke 2 i svangerskapet. I starten av uke 15 er fosteret 10 cm langt fra hode til rumpa, og 12 cm i full lengde. Det veier 100 gram, og har fordoblet vekten sin den siste uka. På denne tiden vokser det i kjempefart, og bena blir lengre, samtidig som skjelettet hardner. Musklene blir sterkere, og ørene finner sin endelig plassering på hodet, og blir tydelig synlig. Huden er gjennomsiktig, så alle blodårer skinner igjennom, og små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele kroppen frem mot fødselen.

Fakta er hentet fra babyverden.no


Magebilde er ikke så spennende enda, men jeg håper på å huske å ta nytt bilde hver uke, slik at jeg kan se utviklingen. Dette bilde ble tatt da jeg var 15+2.

Meg
De siste to ukene har magen blitt veldig mye hardere, og jeg merker at det er noe "mer" inni der. Magen har ikke blitt så veldig mye større enn den har vært tidligere, men jeg kan ikke lenger trekke inn den gamle "kosemagen". Det er nok vanskelig for andre å se at magen har vokst litt, men jeg syns nå at det syns litt, jeg da. Da jeg var på ultralyd, sa han at morkaka mi ligger ut mot magen, noe som gjør at jeg mest sannsynlig ikke merker spark med det første. Det er helt normalt at morkaka har denne plasseringen, og jeg er fornøyd så lenge den ikke legger seg foran åpningen.

Jeg har vært heldig og sluppet unna oppkast i det første trimesteret. Jeg var ofte kvalm om morningene fra uke 7-13, men det gikk over da jeg fikk i meg noe mat. Ellers så brekker jeg meg veldig fort av lukter og konsistenser. Vi steker ikke lenger kjøttdeig i huset, for jeg blir skikkelig uvel av stekeosen som kommer når man steker kjøttdeig. Kjøttdeig smaker forsåvidt skikkelig dritt nå også (sier jenta som har ELSKET kjøttdeig tidligere). Røkt laks står nå på min "no-no"-liste da konsistensen er helt grusom, noe som endte meg brekninger. Kylling, egg og kalkun er supernamnam, det samme med yoghurt og te!

Jeg har dessverre ikke sluppet unna min andel svangerskapsplager likevel, for i uke 11(!) ble jeg sykemeldt med bekkenløsning. Den gjør at bekkenet mitt låser seg alle mulig tenkelige steder. Det gjør hverdagen min innmari ensformig og kjedelig, da jeg ikke kan gå i mer enn en times tid før jeg må tilbringe resten av dagen på sofaen. Formen er, naturlignok, avhengig av aktivitetsnivået. Jeg går til behandling hos kiropraktor, og håper på å komme tilbake i jobb i gradert stilling før jeg går ut i permisjon. Savner jobben min, og alle de søte små barna... Foreløpig trenger jeg sårt en hobby, og forslag mottas med takk!! :)

Ingen kommentarer: