20. april 2011

31 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 31 uker og 0 dager til 31 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1750 g
CRL: 27,5 cm
Full lengde: 37 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste venter til noen timer etter fødselen. Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene. Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir i livmoren en stund til.






Magen vokser og vokser, og jeg merker at Sienna stadig blir større og får mindre plass i magen.


Meg
Jeg er fortsatt mye mere trøtt på dagen enn jeg var før uke 28. Jeg syns at ukene flyr avgårde, og tror at ukene vil fortsette å fly noen uker til. Jeg koser meg med magen, og merker stadig oftere at jeg bærer på litt ekstra vekt foran. Hvis jeg går litt for mye så blir det noen ganger skikkelig press nedover og jeg må skikkelig tisse. Tror det kan være kynnere som gjør det, men foreløpig så gjør det ikke vondt, jeg må bare gå litt saktere. Kontinuerlig bekkentrening og behandling gjør at bekkenet oppfører seg greit. Fremover skal jeg bli flinkere til å prøve å få tatt noen flotte filmsnutter av magen som hopper og danser. Blir mye bedre kvalitet når jeg filmer med min nye, flotte iPhone, hihi.. Også er det veldig koselige minner <3

Ingen kommentarer: