3. mars 2011

Svangerskapskontroll hos jordmor, uke 24

Svangerskapskontroll nr: 3
Hvor: Hos jordmor Guri på helsestasjonen
Dato: 03/03-11
Uke: 24+1
Vekt: +3,2 kg
BT: 105/70
Hb: Ikke før neste svangerskapskontroll
Urin: Negativ - altså ikke noe protein, eggehvite eller sukker i urinen
Leie: For tidlig å si enda
Ødem: 0
Antall hjerteslag pr minutt: 132 :)

I dag var det med ei jordmorstudent på svangerskapskontrollen, i tillegg til jordmor Guri. Jeg hadde ikke så veldig mange spørsmål på lager, men det dukket alltids opp et par om kynnere (som jeg ikke er sikker på om jeg har, er hvertfall ikke vonde) og om babyens søvnmønster. Ellers ble det litt prat om bekkenet mitt, før vi hørte hjertelyden til lillejenta som lå på 132 slag i minuttet. Hvis man skal følge myten om lav og rask hjertelyd i forhold til kjønn, så skal jeg få gutt, men etter tre forskjellige har sett at det er ei jente, så kan jeg avslå den myten - hvertfall i mitt tilfelle. Teorien sier vel at rask hjertelyd tyder på jente, mens lave tyder på gutt. Jordmorstudenten tok symfysemål først og kom frem til 25 cm, mens jordmor tok et etterpå som ble på 23 cm - noe som tyder på at jeg følger min egen kurve, og fortsatt ligger på toppen av normalen for symfyse-fondus-mål.

4 kommentarer:

Anette sa...

Jeg hadde også Guri som JM ;) Hun er koselig!

Mitt symfysemål lå tre ruter over det grønne feltet ;P (jeg hadde veldig mye fostervann da,i tillegg til at Oliver var stor..)

Emilie Maria sa...

Guri er en veldig hyggelig dame, så er fornøyd med hun :) Symfysemålet ditt var såpass høyt ja? Hvor stor var Oliver igjen? :)

Marina sa...

Det med hjärtljud och antal slag stämde inte här heller. Oseas låg på mellan 150-160 på alla kontroller, alltså typisk tjejpuls.

Anette sa...

Hjerterytme er bare tull, Markus lå hele tiden på mellom 150-160 gjennom hele svangerskapet, og det samme gjør lillejenta. :P