16. mars 2011

26 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 26 uker og 0 dager til 26 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 900 g
CRL: 22,5 cm
Full lengde: 31 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes. Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener. Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Meg med kul på magen, ooog i kulen ligger lille, søte Sienna :)


Meg
Lillejenta vår vokser stadig, noe også magen viser. Hun sparker masse hver eneste dag, og jeg merker at hun begynner å bli skikkelig sterk nå. De siste dagene har hun sparka masse på blæra mi, så jeg tror hun ligger med bena ned, med mindre hun blir en håndballspiller med skikkelig skuddarm - akkurat som sin mor :) Jeg syns det er litt morsommere når hun sparker andre steder, for da kan jeg se at magen hopper og flytter på deg. Men, heller blæresparking kontra ingen sparking. Jeg tror også at hun reagerer på lyder og stemmer, for når jeg ligger i senga om morningen kan hun være helt stille og ikke sparke, men med en gang enten Ken eller jeg prater begynner hun å sparke. Er nesten litt sånn "jeg er også våken - la oss stå opp!". Er veldig godt og betryggende at hun gir tegn fra seg hele tiden, slik at hu mor beholder roen. Ellers så koser jeg meg fælt med den voksende magen, og bortsett fra bekkenløsningen og ryggvondt, har jeg fortsatt sluppet unna halsbrann, urolige ben, kvalme, osv. Var på min første vanngym-time i går, noe som var veldig slitsomt for bekkenet, men det viser vel bare at det er god trening? :)

Ingen kommentarer: