2. mars 2011

24 uker og magebilde

Jenta vår
Jeg er nå 24 fullgåtte uker på vei, og har gått inn i min 25. svangerskapsuke. Uke 24 varer fra jeg er 24 uker, til og med 24 uker og 6 dager ut i svangerskapet. Bebisen er nå 22 uker gammel, veier 650 gram, 21 cm fra hode til rumpe, og har en full lengde på 29 cm. Hun begynner å fylle plassen i livmoren, og bevegelsene kjennes stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen. Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Babymagen min..

Nå er det ingen "hemmelighet" lenger..

Magen smiler mer og mer for hver uke nå..

Meg
De siste dagene har jeg kost meg masse med magen. Sienna har sparket veldig, veldig mye i det siste, og sparkene har blitt ganske kraftige. Hun snudde seg, og har ikke sparket så mye på blæra den siste tiden, men i dag har hun snudd seg tilbake igjen, luringen... Ellers så går jeg til de samme behandlingene, og har endelig fått plass på vanngym i varmtvannsbasseng. Starter med det den 14. så jeg gleder meg masse til det, og håper at det gjør godt for bekkenet og ryggen min :) Jeg smører magen, sidene og rumpe/lår med a-creme hver dag nå, så får håpe at huden holder seg elastisk fremover - har gått veldig bra hittil!

1 kommentar:

Christine sa...

Om du ikke er klar over det så er det ikke sikkert du får strekkmerker eller ser de før du har født. Jeg hadde ingen jeg kunne se på magen. Men de dukket opp et par uker etter fødselen:)