10. februar 2011

21 uker og magebilde

Jenta vår
Jeg er nå 21 fullgåtte uker på vei, og har gått inn i min 22. svangerskapsuke. Uke 21 varer fra jeg er 21 uker, til og med 21 uker og 6 dager ut i svangerskapet. Barnet er nå 19 uker gammelt, er 17,5 cm fra hode til rumpe, har en full lengde på 26 cm, og veier ca 400 gram. Barnet vil sakte men sikkert få rutiner rundt sovingen sin, og det er vanlig at barnet våkner når du er i ro, og "vugges i søvn" når du er aktiv. Selv om fosteret har vokst mye, er det svært tynt og spinkelt ettersom fettlaget ikke er særlig tykt ennå. Fosteret fortsetter å gjøre pusteøvelser hvor det trekker fostervann inn i lungene og ”puster” det ut igjen. Fordi det er fullstendig omsluttet av fostervann, er barnets bevegelser mye mer delikate og flytende enn etter fødselen når tyngdekraften gjør enkelte bevegelser umulige fordi musklene ikke er sterke nok. Derfor kan barnet virke litt klumsete og ukoordinert den første tiden. I livmoren kan barnet derimot boltre seg fritt med både kollbøtter, boksing og harde spark.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Nå syns jeg at magen har vokst masse, også har den strekt seg mye høyere opp.. Siden jeg ble flyttet en dag i termin i dag, så var jeg 21 fullgåtte uker i går. Fremover er det ONSDAGER som er "ny uke" for meg :)


Meg
Formen er fortsatt strålende. Jeg har kommet i gang hos manuellterapeut og på gruppefyiso, noe som har vært veldig deilig. Ellers så syns jeg at det er veldig koselig og morsomt å kjenne at jenta vår spark så mye, noe som tyder på at hun har det veldig bra (velger jeg å tro).

2 kommentarer:

Heidi sa...

Fin mage!! :D Det er merkelig at du og Anette er like langt på vei! ;) Ser ikke sånn ut :)

LittleStar sa...

wæææ! Du er har blitt kjempestor siden sist jeg så deg jo!!! Pene mage:D:D