27. januar 2011

19 uker og magebilde

Jenta vår

Jeg er nå 19 fullgåtte uker på vei, og har gått inn i min 20. svangerskapsuke. Uke 19 varer fra jeg er 19 uker, til og med 19 uker og 6 dager ut i svangerskapet. Barnet er nå 17 uker gammelt, og er 15 cm fra hode til rumpe, og har en full lengde på hele 21,5 cm! Denne uken begynner så smått et fettlag å legges under huden. Det vil hjelpe barnet å opprettholde riktig kroppstemperatur etter fødselen. Lanugohårene dekker nesten hele kroppen nå. Eggstokkene dannes i bukhulen, og det dannes eggceller til den store gullmedaljen under svangerskapet, og er på ett tidspunkt i millionklassen. I motsetning til guttene, fødes jenter med alle kjønnsceller de noen gang vil ha. Innen fødselen vil antallet eggceller minke dramatisk.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Som dere ser så har den ikke vokst mye, men litt.

Meg
Magen vokser, sakte men sikkert. Den siste uka har, som nevnt tidligere, vært preget av mye luftsmerter, men har variert fra dag til dag, og time til time. Kiropraktoren min syns ikke at det var spesielt morsomt at jeg har hatt ubehag i lysken(?) og nedover benet, og fryktet at dette var et tegn på at isjiasen min ligger som gjør ulumskheter. Jeg har nå fått noen tøyeøvelser som jeg skal gjøre daglig, slik at vi kanskje kan få "løsnet" litt på ned nerven som ligger i klem/er stram. Jeg krysser fingrene videre for at jeg snart skal få plass på gruppefysio for gravide med bekkenløsning, slik at jeg kan få kommet i gang med litt trening og vanngym. Kiropraktoren min anbefalte også at jeg skulle kjøpe minifom respeptfritt på apoteket, slik at de store luftboblene i mellomgulvet(?) skulle bli til mindre bobler, og ikke gi så mye ubehag. Ellers så er det ikke så mye endringer med bekkenet mitt som fortsatt er låst.

2 kommentarer:

Marina sa...

Grattis till 19 veckor. Tänk, nu är det bara en vecka kvar till halvvägs. Har du känt något mer till Sienna? Det är så härligt när man börjar känna att det faktiskt är en bebis där inne

Emilie Maria sa...

Takk for det! Deilig å tenke på at jeg straks er halvveis :) Merket liv i kveld, men det er mange dager siden sist, faktisk..