13. januar 2011

17 uker og magebilde

Jenta vår
Jeg er nå 17 fullgåtte uker på vei, og har gått inn i min 18. uke. Uke 17 varer fra jeg er 17 uker og til og med 17 uker og 6 dager av svangerskapet. Fosteret er nå 15 uker gammelt, og er 12 cm lang fra hode til rumpe, og har en full lengde på 17 cm. Brusken i skjelettet omdannes nå til bein. Nyfødte har 300 bein, men noen av de smelter sammen, slik at vi som voksne har 206. Ørene har nå funnet sin rette plass, og vil snart stå ut fra hodet. Om ikke lenge kan fosteret høre, så man må gjerne prate og synge for fosteret. Lanugohårene begynner å dekke noe av huden. Disse hårene har ikke noe pigmenter, og er derfor helt lyse. Man er ikke helt sikker på funksjonen til disse hårene, men man antar at det hjelper til å holde på plass det kremaktige vokslaget, vernix, som etter hvert vil dannes på hudet til barnet.
Fakta er hentet fra babyverden.no

Magebilde er fortsatt ikke så veldig spennende. En liten babykul synes, og den vokser sakte med sikkert! Er nok jeg selv som merker den best, for jeg syns ikke at det synes så veldig godt på dette bildet, hihi..

Meg
Formen min, bortsett fra bekkenet, er kjempefin om dagen! Jeg føler at jeg har masse energi, og matlysten er tilbake. Jeg spiser ofte, men blir fort sulten igjen, så nå passer jeg på å ha mye frukt i nærheten. Ananas, eple og ritz-kjeks er en veldig fin nødløsning, og vannflaska er stort sett med om jeg skal ut en tur. Jeg blir veldig uvel når jeg er alt for varm, eller om det er for klamt eller fuktig i et rom. Jeg merker at det ikke er fullt så behagelig å gå med olabukser lenger, så det er tydelig at magen vokser som den skal. Det syns ikke så veldig godt for andre foreløpig, men jeg ser og merker det ganske godt selv! Jeg har kjøpt en gravidtights og en gravidbukse, men har ikke begynt å bruke noen av de helt enda. Om kveldene prøver jeg å kjenne etter liv i magen, men siden jeg har morkaka ut mot magen er det mest sannsynlig ikke merkbart før i uke 20-22. Da jeg er førstegangsgravid aner jeg ikke hva jeg skal "kjenne etter", så er det vanskelig å si om det jeg tror jeg kanskje kjenner er noe annet enn bevegelse i tarmen, hehe.

Ingen kommentarer: