22. juni 2011

40 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 40 uker og 0 dager til 40 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 3600 g
CRL: 36 cm
Full lengde: 51 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 38 uker gammelt, og vi er nå ved den gjennomsnittlige fødselsterminen. Fosteret er ferdig utviklet og modent, men det kan velge å bli der inne noen dager eller uker fremdeles. Navlestrengen kan være over en meter lang nå. Fosterets store lever gir magen den velkjente, runde formen. Huden er blekere og mindre rynkete nå. I hodeskallen finnes det steder hvor beinplatene ikke har vokst helt sammen. Disse kalles fontaneller, og gjør at hodets omkrets kan krympes noe under fødselen uten at det skader hjernen. Hodet får sin avrundede fasong tilbake kort tid etter fødselen, og fontanellene vil lukkes etter hvert. Tårekanalene er ikke ferdig utviklet, så barnet vil ikke ha tårer når det gråter de første ukene. Brystkassen er mer tydelig, og lungene lager fortsatt surfaktant for å forberede seg på å puste luft uten at lungesekkene kollapser og kleber seg sammen.





Meg
Det er rart å tenke på at dette kan være den siste gangen jeg runder en ny uke. For hver dag som går, er vi en dag nærmere å treffe den lille jenta vår. Hun er fortsatt veldig aktiv i magen, så jeg er ikke i tvil om at hun trives inni der, og det er godt å vite. Så dersom jeg skulle gå litt over, bekymrer ikke det meg. Jeg sover stort sett veldig godt, men det hender jo at noen netter ikke er fullt så gode som de beste. Men en skal vel ikke klage over mange timers sammenhengende søvn når er en så nærme slutten? Ellers så er det masse kynnere og murringer, mer og mer for hver dag, så det er godt å vite at det er noe som modnes. Forhåpentlivis er de godt for noe, slik at jeg skal være SUPERMODEN når riene først melder seg, slik at jeg får en supereffektiv drømmefødsel - det må vel være lov til å drømme? :) Jeg er ofte kvalm om morningene, og slik har det vært i en uke eller to, og vannet har funnet sin plass i ankler og føtter, og i hendene, spesielt litt utpå kvelden. Skippertak er fortsatt en realitet, og nå er jeg veldig fornøyd etter nettopp å ha ryddet og støvsugd hele første etasjen - Og det med kun 1 kynnèr (som varte gjennom hele seansen riktignok, haha).. *Klapp på skulderen til meg* :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Åå, så spennende! To dager igjen til termin:) Får håpe du føder ganske så snart da, og ikke går å venter slik jeg gjør.. hehe :) Tusen takk for kommentarene jeg får av deg, kjempe koselig å lese<3 (jeg aner ikke hvordan jeg kommenterer tilbake på kommentarene jeg får av andre, får det ikke til... :/) LYKKE TIL! Du føder nok før meg, hehe :D