22. mars 2013

Kontroll på Ahus, 37+4

Nå er vi hjemme igjen, etter å ha vært på kontroll på Ahus. De ønsket å sjekke tilvekst, både pga at magemålet har stagnert tidligere, og at Sienna var stor. Det var samme dame som tok ultralyden i dag, som vi hadde på den ordinære ultralyden i uke 18, veldig flink!

Hun pratet en del om det hun gjorde, og tok mange mål av hode, mage og lårbein. Det var fin gjennomstrømning i navlestrengen, fine bevegelser, bra med fostervann, og ellers så ting bra ut inni magen. Han ligger selvfølgelig godt nedi bekkenet, så er ikke så stor fare for at han skal snu seg nå :)

Hun plottet inn tallene på dataen, og fikk da opp at han vokser på kurven sin, med et bittelite "vekstavvik" på +1,2% (+1,66% for 15 dager siden). Hodemålet var litt misvisende mente hun, siden det var vanskelig å ta gode mål da han lå så langt ned. Hodemålet var akkurat det samme som sist gang, så da er det bare en rett strek på kurven, men hun var ikke bekymret for det. Dataen regnet sammen de tre forskjellige målene av hode, lår og mage og fikk da opp at Philip har en vekst på ca 3090 gram nå. Men hun sa at med magemålet hans, uavhengig av hodemålet, så fikk hun opp at han veide ca 3210 gram, og ville tro at det var mer korrekt pga at hodemålet dro ned estimeringen en del.

Videre spurte hun om hva jeg/vi tenkte videre ifht kontroller mtp vurdering av induksjon osv. Det vanlige er at man får komme på overtidskontroll en uke etter termin, og at man senest skal settes i gang på dag 12! Vi ble enige om at jeg skulle få komme til en kontroll rundt termin, for tilvekst og VURDERING av igangsettelse, men understreket at det kun var en vurdering, og ikke et lovord. Hun forhørte seg med legen som vi var hos sist, da hun ikke kan ta slike avgjørelser selv. Jeg merker at jeg blir mer og mer pessimistisk, og de lange overtidsdagene står og venter på meg! De vil jo absolutt at fødselen skal starte av seg selv, selvom dette svangerskapet sikkert ender med indusering, uansett om det blir rundt termin eller 12 dager over! Jeg er jo generelt skeptisk til vekstestimeringer da de bommet så kraftig sist, og syns det blir en falsk trygghet for de av og til. Også er det selvsagt veldig lett for dem å lene seg på det at jeg har jo født et stort barn før, så bekkenet mitt er nok godt egnet. I tillegg så er instrumentell forløsning, som vakum, veldig "vanlig" på førstegangsfødende, så det kom ikke til å bety at det måtte til denne gangen også.

Da vi skulle finne tid for time, kunne vi velge mellom mandag 8. eller fredag 12. april, og da valgte vi selvfølgelig så tidlig som mulig. Blir garantert ikke satt i gang, men kanskje de da har muligheten til å strippe meg, eller gjøre NOE hvertfall... Vi føler nå at fødselen kommer til å kræsje med noe uansett når jeg føder. Vi skal være faddere til søte Johannes søndag 14. april, og den 19. april fyller jeg 25 år i tillegg til at Ken skal ha en årsprøve på skolen, så han er AVHENGIG av å møte opp på den - hvis ikke må han mulig gå hele året om igjen, og det går jo ikke!! Og jeg har jo med dette å føde på store merkedager - 8. juli og morfars 50 årsdag sist, da blir det sikkert 19. april og mors 25 årsdag nå - typisk!
 
I dag, 37+4 på vei, 20 dager til termin - 1 måned til overtidstermin 22. april 2013
Jeg fikk med skjemaet med målingene og kurvene. MAD er magemål og BPD er hodemål, hvis jeg har forstått det riktig.

Men, jeg skal prøve å ikke ta noen sorger på forskudd. Hun som tok ultralyden i dag anbefalte forsåvidt at jeg kunne få jordmoren til å prøve å strippe meg når jeg nærmet meg termin, da det ofte kan ha en virkning. I tillegg har jeg hørt mye varmt om modningsakupunktur, så nå vurderer jeg sterkt å ta kontakt med ei jordmor som setter nåler og tar gu... Til og med Ken ble ivrig på at jeg skulle gjøre det - koste hva, det koste vil!

Da blir altså neste kontroll på Ahus mandag 8. april 2013, og jeg er da 40+0 på vei! Neste kontroll er hos jordmor tirsdag 26. mars!

Ingen kommentarer: