28. januar 2013

3D-ultralyd, 30+0

Ett lite utvalg av bildene av Philip

I dag var vi på 3D/4D-ultralyd hos Dr. Lundring på Spesialistsenteret for kvinner, på Jessheim. Han har fått ett nytt apparat, og det er bare to klinikker i hele landet som har denne nye teknologien. Lille Philip lå heldigvis med hodet ned, i motsetning til ultralyden i forrige uke hvor han lå i tverrleie. Han tittet ut mot magen min, så da fikk vi noen gode bilder i starten, selvom han lå med den ene armen opp mot ansiktet, og "koste" med livmorveggen. Underveis i undersøkelsen roterte han, og plutselig lå han og tittet bakover mot ryggen min. Magen spratt som bare det, så det var ikke tvil om at han har det godt inni der, og har masse fine bevegelser.

Han fikk tatt mål av hode, mage, lårbein, og sjekket at hjerte, navlesnor, morkake, nyrer, lever og alt annet var i tipp-topp form. Og det er virkelig ingen tvil - det er en gutt!! Vekstestimeringen så veldig lovende og fin ut, og Philip blir nok IKKE like stor som det Sienna var. Han tippet at han kom til å bli rundt 4 kg, for slik det så ut nå lå han ikke an til å bli 4570 gram som Sienna var. Alle målingene lå innenfor normalen, og på Sienna lå magemålet laaaangt utenfor grafen. Philip ble estimert til å være 1456 gram (kontra Siennas 1743 gram i 30+0). Dette er utrolig betryggende for hu mor som fryktet ett ENDA større barn denne gangen. Men som dr. Lundring sa, så kan han jo legge på seg mye de siste 10 ukene, men nå er jeg veldig trygg på at han ikke blir like stor eller større.  Lundring sa også at man skulle ta vekstestimeringene på slutten av svangerskapet med en "klype salt", fordi de ofte har store avvik, alt avhengig av boltreplass, hvordan ungen ligger og hvem som tar undersøkelsen. Han mente det var lettere å forutse fødselsvekt i en tidligere ultralyd, som denne. Blir spennende å se.

Jeg syns ikke Philip hadde så mange like trekk som Sienna som jeg hadde "ventet" meg. Men det er definitivt "noe" der, som viser at de er søsken. Vi så ganske fort at nesa er lik min og den kommende mormorens. Ellers er det vanskelig å si noe mer før vi ser han i real life, men jeg må nok finne frem 3D-bildene fra Sienna også, og sammenligne litt, hihi.. Vi er veldig fornøyde med alle de 64 filmene og bildene vi fikk med oss på cd. Nå skal vi ikke "se" han før i uke 37, da vi skal på Ahus for estimering.

Ingen kommentarer: