4. februar 2013

31 uker og magebilde

Fra 31 uker og 0 dager til 31 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1800 g
CRL: 28 cm
Full lengde: 38 cm

Gutten vårFosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste venter til noen timer etter fødselen.

Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene.

Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir i livmoren en stund til.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Magehuset OG magetrollet vokser!

Meg
På et blunk har det plutselig blitt litt tyngre å gå gravid. Ikke nødvendigvis fordi magen har blitt så stor og tung, men fordi bekkenet har slått seg helt vrang. Bekkenlåsninger på begge sider fra en annen verden, og låsninger oppover hele systemet. Lørdag som var, var jeg sikker på at jeg hadde tatt på meg skoene mine på feil fot da vi gikk ut av kinosalen etter 2,5 time - men neida, de satt på riktig fot, jeg hadde bare fått syke mengder med vann i beina iløpet av filmen. Skoene tok jeg av med en gang vi kom i bilen, og dro hjem å la meg med beina høyt. Heldigvis var de bedre morningen etter. Skal få kjøpt meg støttestrømper for å unngå mer vann i beina - er så mange som snakker så varmt om de, så får prøve det ut. Hadde håpet på at jeg skulle få slippe, mtp at jeg ikke får sommerbaby denne gangen, men men. Magen vokser, Philip sparker, og dagene fylles opp med vanngym, gruppefysio, kiropraktor- og manuellterepautbehandlinger.

Ingen kommentarer: