26. februar 2013

Svangerskapskontroll hos jordmor, uke 34

Svangerskapskontroll nr: 7
Hvor: Hos jordmor Guri på helsestasjonen
Dato: 26/2-2013
Uke: 34+1
Vekt: Totalt +5,6 kg
BT: 115/70
Hb: -
Urin: Le++
Leie: Hode, bevegelig
Ødem: 0-1
Antall hjerteslag pr minutt: 128-148
 
...og kurven faller!
I dag var det tid for enda en svangerskapskontroll hos min snille jordmor. Formen min er generelt crap for tiden, etter at både farmor og oldemor døde på torsdag og fredag. Også hjalp det ikke akkurat på at jeg sklei i trappa for èn uke siden, og slo meg gul og blå på hele venstresida. Et forverret bekken og en kropp som generelt har vært øm og støl etter fallet, i tillegg til at man blir litt anspent i kroppen i en sorgprosess. Heldigvis har Philip vært veldig aktiv den siste uka, så han har det sikkert supert inni magen. Jordmor advarte meg mot å stresse kroppen ytterligere nå, men gjøre ting i kroppens tempo, fordi kroppen ofte kan sette igang fødselen når man går gjennom begravelser, osv. I tillegg så venter en biltur til Trondheim på torsdag, så jeg får legge inn et ønske til pappa om mange stopp underveis, slik at jeg ikke blir helt krok. Til lørdag går jeg faktisk innunder betegnelsen HØYGRVID!

Jeg har gått ned i vekt den siste uka, og de siste tre ukene har jeg kun lagt på meg 0,4 kg. I starten av samtalen sa jeg også til jordmor at jeg ikke føler at magen har vokst noe særlig de siste ukene, tiltross for at jeg kjenner at Philip er større. Symfysemålet bekreftet dette, da magemålet mitt har fortsatt en helt annen retning enn det som er "kjent" for meg, kun 1 cm på tre uker, og ligger nå midt på streken... Hun var ikke bekymret med tanke på dette, da Philip har lagt seg med hodet ned (seteleie for tre uker siden), og ryggen hans lå langs min høyre side, i kjent "Sienna-style". Så hun mente at han gjemte seg litt oppunder ribbeina mine. Hun ville ha meg tilbake om to uker, så det blir spennende å se hvordan magemålet er da - kanskje jeg får en liten baby? Da må hu mor ut å handle inn småklær, for har to bodyer i str. 50, og ikke altfor mye i 56 heller. Generelt så har jeg nesten ingen klær til han, føler jeg...

Neste kontroller:
Legen 6. mars
Jordmor 12. mars
Ahus 22. mars

Ingen kommentarer: