8. januar 2013

Svangerskapskontroll hos jordmor, uke 26

Svangerskapskontroll nr: 4
Hvor: Hos jordmor Guri på helsestasjonen
Dato: 3/1-2013
Uke: 26+3
Vekt: +4,5 kg
BT: 90/60
Hb: 11,6
Urin: Fin
Leie: Hodet opp
Ødem: 0
Antall hjerteslag pr minutt: 144-156



Svangerskapskontrollen gikk, som vanlig, veldig bra. Jordmor forklarte meg litt om kynnere, og hvorfor det er vanligere for andregangsfødende osv. I tillegg skrev hun bekreftelse til meg på at jeg er gravid, slik at jeg kan sende med den til NAV når jeg skal søke om permisjon (noe jeg enda ikke har startet å tenke på!)... Symfysemålet følger sin egen kurve, og hun skulle sende inn henvisning til sykehuset, slik at vi enten måler barnets tilvekst over tid eller får en ultralyd-estimering noen uker før termin. Philip lå med hodet opp, sentrert mellom ribbeina mine, og jeg kjente at det var en liten ball som jeg kunne dytte på - litt moro, hihi.. Jeg ble anbefalt å ta jerntabletter noen dager i uken, siden blodprosenten min har sunket fra 14,2 til 11,6 i dette svangerskapet. En helt identisk nedgang som forrige gang, og da endte jeg opp nede på 9,9 før jeg fikk det opp igjen. Ellers så var alt tipp-topp-tommelopp, og vi satt opp ny time den 7. februar. Den 16. januar skal jeg på kontroll hos fastlegen min.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jasså... snakker vi seteleie? :)
*A*

Emilie Maria sa...

Neineinei, det gjør vi ikke. Er fortsatt 13 uker igjen til termin, og han turner fælt... :)