17. desember 2012

24 uker og magebilde

Fra 24 uker og 0 dager til 24 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 650 g
CRL: 21 cm
Full lengde: 29 cm

Det begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen. Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.
24+0 på vei med Philip i magen

Ei lita jente som har lyst på litt oppmerksomhet

Spennende å kunne se seg selv på"flip-og-snu"-skjerm på speilrefleksen

Måtte bare ha med de siste bildene. Ikke like lett for ei på 17 måneder å forstå hvorfor mamma skal ta bilder av magen på rommet hennes. I skrivende stund sitter jeg i "fatboy"-sakkosekken til Sienna inne på badet mens Sienna bader, skravler og koser seg. I dag har jeg vært på min første gruppefysio for de med bekkentrening i dette svangerskapet, og det foregikk sånn ca akkurat som det gjorde for halvannet år siden. Hvertfall deilig å få kommet i gang, og krysse fingrene for at denne treningen gjør at jeg ikke blir værre i det minste. Har fått noen vonde bekkenlåsninger på høyre is-ledd, som gjør så forferdelig vondt. Påvirker foten min ganske mye, slik at det er vanskelig og vondt å belaste den, eller reise og bøye seg. Ellers er formen slik den pleier, og i går fikk vi i det minste gjort unna litt av julevasken, med en haug av pauser innimellom. Om en uke er det julaften, og da er jeg akkurat 25 uker på vei!

Ingen kommentarer: