18. november 2012

20 uker og magebilde

Gutten vår

Fra 20 uker og 0 dager til 20 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 325 g
CRL: 16 cm
Full lengde: 25 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 18 uker gammelt. Til nå har fosteret hatt perioder med mer og mindre aktivitet, men først nå får det søvnfaser. Det veksler mellom aktive perioder og perioder med søvn, men har ikke noe bestemt søvnmønster helt ennå. Det sover gjerne mest når du er i aktivitet og våkner når du skal legge deg. Noen fostre finner fort en favoritt-sovestilling.

Det fine lanugohåret dekker nå hele hodet og øyenbryn begynner å formes. Det er brunt fett som hjelper barnet å holde varmen etter fødselen. Slikt fett dannes nå under huden på halsen, brystet og i skrittet. Et annet fettlag vil dannes over hele kroppen etter hvert. Et kremaktig vokslag kalt vernix begynner å dekke huden. Dette inneholder blant annet døde hudceller, lanugoceller og olje fra kjertlene. Vernix beskytter fosteret mot blant annet infeksjoner. Noe vernix vil være til stede på kroppen ved fødselen, og gjør barnet glatt slik at det lettere kan passere gjennom fødselskanalen. Nyfødte har gjerne rester av vernix i hudfolder.

Morkaken er ferdig formet og vokser fra nå av bare i diameter, ikke i tykkelse.

Fakta er hentet fra babyverden.no


19+6

Meg
Formen min er fortsatt fin, men den siste tiden merker jeg stadig mer til bekkenlåsninger ved halebeinet, og trykk foran i symfysen. Vondtene går heldigvis over etter en god natts søvn, så jeg starter stort sett dagene med gode forutsetninger, og godt humør. Magen vokser i sitt vanlige tempo, ikke veldig stor akkurat, men definitivt større enn utgangspunktet, og kulen er tydeligere enn sist. Men er fortsatt på stadiet hvor jeg bare føler meg pløsete og rar. Jeg merker masse spark, også utenpå. Det kan virke som om denne lille krabaten er like aktiv som storesøstra var i magen, og det er alltid betryggende.

Ingen kommentarer: