11. november 2012

19 uker og magebilde

Gutten vår:

I morgen er jeg 19 uker på vei, og går inn i min 20. svangerskapsuke. På denne tiden er lillebror blitt:

Vekt: 250 g
CRL: 15 cm
Full lengde: 21,5 cm

Han er i begynnelsen av denne uken 17 uker gammelt. Et fettlag begynner så smått å legges under huden. Det vil hjelpe han i å opprettholde riktig kroppstemperatur etter fødselen. Lanugohårene dekker nesten hele kroppen nå. Hos gutter dannes testiklene i bukhulen, og vil først synke ned i pungen nærmere fødselen. Hos enkelte guttebarn skjer ikke dette før etter at de er født, men så å si alle guttebarn har testiklene i pungen innen ettårsdagen.



Magebilde, uke 18+6
Meg:

...og plutselig var jeg nesten 19 uker på vei. Lillegutt er veldig aktiv for tiden, synes jeg. Når jeg sitter rolig på pause på jobb, i møter eller ligger på sofaen på kvelden, merker jeg jevnlige dunk i magen. Følelsen er så fantastisk, og har alt å si for at bekymringene kan holde seg unna. Lurer på om han kommer til å holde samme aktivitetsnivå som Sienna hadde i magen? Hun var veldig aktiv, veldig ofte. Det er ingen tvil om at magen vokser, og selvom andre påpeker at de ikke syns den vokser så veldig mye, merker jeg det godt selv - og det er jo disse ukentlige magebildene ett bevis på!? I forhold til da jeg var gravid med Sienna var jo magen fortsatt ikke-eksisterende på dette tidspunktet. Jeg kunne sovet meg gjennom hele døgnet hadde det ikke vært for at jeg hadde ei datter og en jobb å stå opp til - jeg er såååå trøtt!

Ingen kommentarer: