4. november 2012

17 uker og magebilde

Gutten vår
Jeg er nå 17 fullgåtte uker på vei, og har gått inn i min 18. uke. Uke 17 varer fra jeg er 17 uker og til og med 17 uker og 6 dager av svangerskapet. Fosteret er nå 15 uker gammelt.

Vekt: 180 g
CRL: 12 cm
Full lengde: 17 cm

Brusken i skjelettet omdannes nå til bein. Nyfødte har 300 bein, men noen av de smelter sammen, slik at vi som voksne har 206. Ørene har nå funnet sin rette plass, og vil snart stå ut fra hodet. Om ikke lenge kan fosteret høre, så man må gjerne prate og synge for fosteret. Lanugohårene begynner å dekke noe av huden. Disse hårene har ikke noe pigmenter, og er derfor helt lyse. Man er ikke helt sikker på funksjonen til disse hårene, men man antar at det hjelper til å holde på plass det kremaktige vokslaget, vernix, som etter hvert vil dannes på huden til barnet.

Fakta er hentet fra babyverden.no

17 uker og 2 dager på vei

Puuh! ENDELIG fikk jeg tatt magebilde. Ett par dager forsinket, men bedre sent enn aldri. Kan ikke ta magebilde etter Sienna har lagt seg, siden jeg tar bildene på rommet hennes (sånn som sist), så det letteste er å ta bildene i helga når hun sover.

Formen min er så utrolig mye bedre enn forrige svangerskap - jeg får ikke sagt det nok. Jeg er i full jobb, og hverdagen går ellers som normalt. Litt sensitiv på lukter og slikt, men det kan jeg leve med. Leggetiden min blir stadig tidligere og tidligere, og jeg har et veldig stort søvnbehov for tiden - mye mer enn sist. Det kan nok ha noe med at jeg da var sykemeldt pga bekkenet, og fikk sovet og hvilt mer på dagtid enn nå. Jeg merker spark fra lillegutt daglig. De er ikke så veldig kraftige, og kan ikke kjennes utenpå enda, men jeg kjenner de godt selv. Ellers er det ikke så mye og si, bortsett fra at jeg har ordinær ultralyd fredag 9. november, og at jeg syns tiden går forferdelig fort!

1 kommentar:

Anette sa...

Stoooor mage allerede jo! :D <3