15. juni 2011

39 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 39 uker og 0 dager til 39 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 3400 g
CRL: 35 cm
Full lengde: 49 cm

Fosteret er i begynnelsen av uken 37 uker gammelt. Det er omtrent like langt rundt hodet som det er rundt magen nå. Livmoren tar opp stadig større plass i kroppen din og andre organer må fremdeles vike. Magesekken og blæren kan føles små fordi livmoren presser mot dem. Lanugohåret er nesten helt borte, men det kan finnes rester på armer og skuldre ved fødselen. De faller snart av. Fosteret beveger seg så mye det kan, og det kan se rart ut når magen din hopper opp og ned når fosteret hikker. Hos guttene er som regel testiklene på plass i pungen, men er de ikke det, er det ikke noe stort problem. Det vil rette seg av seg selv innen kort tid. Hormonnivået til mor har innvirkning på fosteret også, og både nyfødte gutter og jenter kan ha hovne bryster og kjønnsorganer. Noen ganger kommer det også såkalt heksemelk ut av brystene.

Oh my, det skal jammen bli rart å ta av seg sekken foran..

Meg
Nååå merker jeg at dette svangerskapet går mot slutten altså, for denna bebisen presser seg nedover! Mensmurringene merker jeg gjennom hele dagen, både nederst i magen og bak i ryggen. Da jeg våknet i morges føltes det ut som om jeg hadde løpt hele natta, for jeg var utslitt i leggene. Jeg har sovet masse de siste ukene, mellom 7 og 11 timer om natta, stortsett rundt 9-10 timer, og det har vært godt! Ellers så har jeg kynnere hele tiden, syns jeg selv - magen blir hard og "tung", og det gir litt ubehag, noen ganger veldig mye ubehag. Vet ikke om jeg skal kalle det maserier eller kynnere, men de kommer stort sett sammen med en del murringer, både når jeg sitter stille/ligger og sover, og når jeg er i aktivitet. Dette ble mye "syting", men det er egentlig ikke ment som syt, det er bare så sykt mye nytt som har skjedd med kroppen den siste tiden, og det er vel ganske naturlig at ting begynner å bli trangt, vondt og tungt sånn helt på slutten? Humøret er stort sett på topp, men jeg merker at kroppen trenger mange flere pauser i løpet av dagen, og at jeg ikke orker så masse mas. Er flink med skippertak når jeg først begynner, så da får jeg gjort ferdig denne redebygginga mi her hjemme.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åå, så spennende! Nå har jeg kun 3 dager igjen og du kun 9! Må være slitsomt med disse kynner'ne/maseriene! Jeg selv merker ingenting og mange rundt meg sier jeg bare er heldig.. Men kynnere er jo en forberedelse til fødsel, så jeg vil jo gjerne kjenne noe ihvertfall da! :/ Da hadde jeg ihvertfall følt meg litt nærmere fødsel.. Men! Plutselig skjer det :) Lykke til med de siste dagene! Skjønner godt hva du mener med at det er tungt på slutten :)