29. juni 2011

Svangerskapskontroll, uke 41+0

Svangerskapskontroll nr: 10
Hvor: Hos fastlegen
Dato: 29/06-11
Uke: 41+0
Vekt: + 16,5 kg
BT: 120/90
Hb: -
Urin: Neg
Leie: H/F
Ødem: 1
Antall hjerteslag pr minutt: 140

I dag har Ken vært med meg til både kiropraktoren og på svangerskapskontrollen hos fastlegen min. Er jo greit at han får samme beskjeder som meg nå som vi er over tiden og naturligvis veldig spente og utålmodige på å møte den lille jenta våres. I tillegg så vil Sienna automatisk få min fastlege, så det er jo greit at Ken vet hvem hun er, siden han sikkert må dit med Sienna oppigjennom årene.

Fastlegen min er ikke en dame som man går til for å syte, hun er "rett på sak", saklig, men samtidig veldig sympatisk. Og uansett hvor mye man har planlagt å syte for å få "snarveien" til kontroll på ahus, så avblåser hun alt som ikke er relevant. Egentlig veldig greit, syns jeg, for jeg er ikke veldig stor fan av leger som skriver sykemeldinger uten grunn. Hun ville likevel prøve å få meg inn på overtidskontroll på Ahus før helga, og hadde flere argumenter på lager for å hjelpe meg; både at Sienna er estimert til å være stor i kombinasjon med høye symysemål igjennom hele svangerskapet, og at blodtrykket mitt hadde steget en del. Og hurra for fastlegen min, så klarte hun å booke overtidskontroll til oss på Ahus førstkommende fredag, 1. juli 2011, kl. 08:00. Skal være fornøyd med å få time 6 dager etter termin, da Ahus har endret sine nye regler til at man har krav på å få overtidskontroll fra 7-10 dager etter termin, og ikke 14 som tidligere. Så om det ikke har skjedd noe på fødefronten innen de neste 40 timene, så får vi i det minste en vurdering på sykehuset hva som skjer videre. Nå vet ikke jeg hva som gjøres på disse overtidskontrollene, men jeg vil tro at de sjekker modning, barnets størrelse og eventuelt størrelsen på bekkenet mitt? Og siden symfysemålet mitt fortsatt stiger, og jeg merker at det er ekstremt lite plass igjen i magen, så innstiller jeg meg på en stor bebis, og får heller bli positivt overrasket dersom hun ikke er en skikkelig bolle :)

Noen som har erfaring med hva som gjøre på overtidskontrollene på sykehuset?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åå, så godt å høre at du har fått time til overtidskontroll allerede på fredag! Blir veldig spennende! Du har nok skjønt litt hva som skjer på overtidskontrollen ettersom du har lest det siste innlegget! Formen har vært veldig fin, ikke så mye å sette fingeren på. Jeg har følt meg veldig trøtt og sliten, og har sovet veldig mye! Ellers så har bekkenet mitt bare blitt værre og værre for hver dag.. Jeg har verken hatt murringer eller kynnere! Så at jeg er moden og to cm åpning kom overraskende! :) Venninen min sa jeg var heldig for hun kom inn på sykehuset med skikkelige rier og hadde kun 2 cm åpning. Jeg har ikke hatt rier engang:) Igangsettelsen vil også gå raskere nå som jeg er moden! Blir spennende å se hva natten bringer. Nå kjenner jeg bare veldig ubehag etter strippingen. Føler meg helt "ødelagt" inni der, hehe :)Jeg kommer nok ikke til å være på internett på noen dager så jeg vil bare ønske dere LYKKE TIL om hun velger å komme snart, og selvfølgelig lykke til på overtidskontrollen! <3

Marina sa...

Nej då, du ska föda i natt nu. Det har ju jag bestämt ;-)

Marina sa...

Søren også, den natten är ju över ju. Ja ja, hoppas lilla Sienna snart vill komma ut och hälsa på mamma och pappa. Men du, jag såg att du hade henteset i strl 50, kanske det blir litet om hon blir så stor som det ser ut på symfysemålet.

Emilie Maria sa...

Jeg tror nok ikke at hun er så stor at hun ikke passer inn i str 50 på vei hjem.. Jeg var selv 4,5 kg, og hadde str 50 i hentesett :)