30. mars 2011

28 uker og magebilde

Jenta vår
Fra 28 uker og 0 dager til 28 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full lengde: 33,5 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes. Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett. Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.

Fakta er hentet fra babyverden.no

Magen vokste med et skikkelig byks etter uke 20, men nå føler jeg at den ikke ser så mye større ut fra uke til uke (på bildene), men selv føler jeg at magen har blitt større den siste uka. Jeg får ikke igjen glidelåsen på flere av jakkene mine, så vi får håpe på en fin og tørr vår :)


De lange singlettene fra Gina Tricot er ikke så veldig lange lenger heller, som dere ser.


Meg
Jeg har det bra! Vanngymen er herlig, og bekkenet har vært noe bedre den siste uka, med unntak av et par tak i bekkenet enkelte dager. Jenta mi sparker og sparker, og jeg koser meg desto mer for hvert spark! Jeg sover greit om kveldene, spesielt de siste dagene hvor bekkenet også har oppført seg noe bedre, for da våkner jeg ikke for å bytte stilling hele tiden. Blir ekstremt tørst om natta, så jeg må ha vann på nattbordet!

Ingen kommentarer: