16. februar 2011

22 uker og magebilde

Jenta vår
Jeg er nå 22 fullgåtte uker på vei, og har gått inn i min 23. svangerskapsuke. Uke 22 varer fra jeg er 22 uker, til og med 22 uker og 6 dager ut i svangerskapet. Sienna er nå 20 uker gammel. Hun veier ca 450 gram og er 19 cm fra issen på hodet til rumpa, og har en full lengde på 27 cm. I tiden fremover er det vanlig at fosteret vokser ca en centimeter i uka, og legger på seg veldig mye fra uke til uke. Om bare 3 uker veier hun ca 800 gram - og det er nesten dobbelt så mye som nå. Hjernen begynner en vekstperiode som vil vare til barnet er fem år gammelt! Øyebryn og hår blir mer synlig og fosteret beveger øynene oftere. Slike øyebevegelser kan ses ved ultralyd. Nå dekker lanugohårene hele kroppen, men det er mest rundt hodet, halsen og ansiktet. Beina begynner å nærme seg endelig lengde og proporsjon i forhold til kroppen, og musklene i både armer og bein blir sterkere slik at bevegelsene også blir kraftigere. Samtidig fortsetter skjelettets brusk å omdannes til bein. Immunsystemet er ikke fullt utviklet ennå, men vil kunne hjelpe til å beskytte den lille kroppen mot infeksjon.

Fakta er hentet fra babyverden.no


Meg
Er vel ikke så veldig mye å si som ikke er sagt tidligere. Jeg vokser som jeg skal, og kjenner VELDIG mye spark og bevegelse fra den lille jenta vår. Da jeg var på ordinær ultralyd på torsdag lå hun med hodet opp og beina ned, og da vi tok en sniktitt dagen etter da jeg var på bekkenbunnsforskningen hadde hun snudd seg, og lå med hodet ned og beina opp. Så det er hvertfall tydelig at det er skikkelig danseplass inni magen, og at hun benytter seg av den så lenge det er mulighet. Jeg har merket spark utenpå, men Ken har fortsatt ikke rukket å kjenne enda før hun begynner å sparke et helt annet sted. De siste to dagene har hun det veldig morsomt med å bruke blæra mi som trampoline og det kiler ganske mye. På hveldstid så pleier hun å showe ganske mye, og sparker jevnlig i flere timer enkelte dager - morsomt for 'a mor!

1 kommentar:

Anette sa...

Se der ja! Nå begynner du å få skikkelig mage ;) Moro!! ;)