7. februar 2013

Svangerskapskontroll hos jordmor, uke 31

Svangerskapskontroll nr: 6
Hvor: Hos jordmor Guri på helsestasjonen
Dato: 7/2-2013
Uke: 31+3
Vekt: Totalt +5,2 kg
BT: 110/70
Hb: 12,2 (16/1)
Urin: Fin
Leie: Sete
Ødem: 0-1
Antall hjerteslag pr minutt: 132-144
Symfysemål i uke 31+3, 9 uker til termin
 
Alt var fint på kontrollen i dag. Jordmor hadde mottatt "rapport" fra Ahus etter vekstestimeringen i uke 29+2, og vi så litt på den. Der stod det også et vektestimat på Philip, som vi glemte å spørre om da vi var der. Han ble estimert til å være 1250 gram, og var 1456 gram 6 dager etter - så det kan nok stemme! Jordmor syns det var bra at jeg hadde fått time i uke 37, og mente at jeg burde få flere estimeringer etter uke 37 også, for å se tilvekst helt på slutten. Ellers så snakket vi om mitt håløse bekken som er forferdelig om dagen. Føler at jeg får "dødsdommen" hver gang jeg er på behandling nå - blir jo bare værre og værre. I går var jeg hos manuellterepaut, og da fant de ut at hele bekkenet mitt roterer seg fremover mot høyre, fordi muskulaturen som er ved symfysen på høyresiden er så stram og stiv, at jeg ubevisst kompenserer. Prøvde et bekkenbelte som man stiller inn ved å rotere bekkenet, som var ganske behagelig å ha på, så skal få bestilt det på nett nå, slik at jeg kan bruke det de siste ukene. Men må da huske på å ikke "gjøre mye mer" enn jeg gjør nå, selvom jeg ikke får vondt når jeg har det på, for da blir det desto værre når jeg tar det av. Philip lå selvfølgelig i seteleie igjen i dag, han må virkelig turne inni der, for nå har han liggi i seteleie, hodeleie og tverrleie på de siste tre kontrollene jeg har vært på. Kan du ikke bare legge deg til med en gang, så kanskje bekkenet mitt stabiliserer seg litt? Fikk 0-1 i ødem, men merker at det er bedre nå som jeg har brukt støttestrømper de siste to dagene. Jordmoren min er veldig god å prate med, og er så rolig og realist! Symfysemålet har ikke vokst fullt så mye i det siste (pjoooh!), men det er vel akkurat identisk vekst som med Sienna.

Neste svangerskapskontroller:
Jordmor 26. februar (34 uker)
Legen 6. mars (35 uker)
Ahus 22. mars (37 uker)

Ingen kommentarer: