20. november 2009

Fiskesprell

På onsdag leverte jeg den siste skriftlige mappeoppgaven før eksamen den 10. eller 11. desember. Oppgaven het "Barn og helse", og fokuset var på ernæring i barnehagen og hva dette har å si for barnets helse og fysiske aktivitet i barndommen og senere i livet. Jeg har faktisk likt denne oppgaven veldig godt, da jeg syns det har vært vanskelig å vite hva som bør serveres i barnehagen, og syns jeg har fått et godt grunnlag å bygge videre på når jeg skal ut i barnehagen til sommeren. På mandag hadde vi teori til et matlagingskurs som heter Fiskesprell. Dette er et kurs som holdes mye i grunnskolen med Sosial- og helsedirektoratet i spissen. Dette er forsåvidt en flott side hvor det kan bestilles gratishefter/kokebøker og plakater til hjemmebruk, og i barnehagen. På teorikurset gikk vi igjennom grunnleggende ting om tilbredning av diverse fiskeretter, og huskeregler på andre ting.

På onsdag hadde vi matlagingskurset i det nyoppussede skolekjøkkenet til høgskolen, som var fantastisk fint! Vi var 4 grupper som tilberedte 2 fiskeretter hver, og min gruppe fikk da ansvar for "laks i ovn" og "laks i en fei". De andre gruppene lagde fiskepizza, fiskepinner, fiskeburgere, fiskegrateng, fiskesuppe og noen andre retter som jeg ikke huske for øyeblikket. Alle rettene var kjempegode, så dette var kjempe lærerikt, for det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal lage denne maten, når man nettopp har flyttet ut av mammas rede. Og de ansatte i barnehagen skal hvertfall ikke påstå at det er for mye jobb å lage, for det gjør det faktisk ikke!

Her er det noen bilder av maten :)


Lise som tar sursøt saus på laksebitene som er lagt på grønnsakseng

Tuva og Linda som lager fiskepizza


Pent dekket bord til alle jentene - og gravide Camilla tar seg en liten pause


Laks i ovn.

Hele "koldtbordet" - NAM!

Menyen :)

2 kommentarer:

Trine ;) sa...

Mmmmm, dette ser godt ut. Kanskje du skal begynne som gjesteblogger i matbloggen min?

Emilie Maria sa...

Hva mener du med en gjesteblogger, mamma? Jeg er jo en ivrig besøker på matbloggen din allerede da :)