5. april 2013

Svangerskapskontroll hos jordmor, uke 39+3

Svangerskapskontroll nr: 11
Hvor: Hos jordmor på helsestasjonen
Dato: 4/4-2013
Uke: 39+3
Vekt: Totalt +8,8 kg
BT: 120/80
Hb: -
Urin: Fin
Leie: Hode, bevegelig
Ødem: 1-2
Antall hjerteslag pr minutt: 136-148

I går var jeg på min aller siste svangerskapskontroll hos jordmor Guri, og Ken var med. Vi hadde ingen veldig store spørsmål, men jeg har fått ett utslett på begge underarmene som jeg viste frem. Fikk det samme da jeg gikk med Sienna, men på et tidligere tidspunkt. Jeg har fått en del vann i armer og ben de siste par ukene, og utslettet kom ca samtidig, akkurat som sist. Hun trodde kanskje at det kunne være en sammenheng, da huden blir strukket og irritert når man får ødem. Det klør litt innimellom, spesielt når jeg er varm el. Hun så på hendene mine at de er litt ekstra pløsete, både inni håndflata, og oppå. I tillegg har jeg blitt litt blåaktig og pløsete på "kjøttdelen" mellom tommelen og pekefinger på begge hender. Noterte 1-2 i ødem. Blodtrykket har økt en del, men så lenge undertrykket ikke blir høyere, gikk det fint. Blir litt tyngre for kroppen når man er fødeklar.

Jeg fortalte at jeg har vært hos akupunktøren forrige uke, og denne uka, og at jeg har merket masse murringer og tak i etterkant. Jeg har ikke fortalt Ken om disse kraftige takene, så han så på meg og sa "det har ikke du fortalt til meg!?", også måtte vi le litt, for jeg forklarte at han ble så overivrig at jeg unnlot å fortelle han slike ting. Akupunktøren sa at jeg kunne spørre jordmor om hun kunne sjekke, og evt tøye/trippe litt, siden jeg var såpass myk og moden, og det ville jordmor gjøre dersom jeg ønsket det. Først sjekket jordmor leie, hørte på fosterlyd og tok symfysemål. Alt var fint - hodet nede i bekkenet, fosterlyd i kjent stil, og symfysemålet var det samme som forrige uke - noe som er helt greit da han stadig sniker seg lenger ned. Hun sjekket modning, og konkluderte raskt med at jeg var helt bløt, og at jeg var helt avflatet - at alt kunne tøyes som en "strikk". Indre mormunn var fortsatt lukket, som akupunktøren også sa. Hun sa at hun kunne ha røsket seg igjennom, men kalte det for "overgrep", og vi ble enige om at det ikke hadde noen hensikt. Det er rett og slett bare å vente på riene, for at det skal begynne å åpne seg, men utgangspunktet var veldig bra.

På mandag, den 8. april, skal vi på ahus på kontroll, og vi satt derfor ikke opp noen ny kontroll hos jordmor, da hun skal ha ferie til uka. Litt dust at vi har kontroll da jeg er 40+0, for de kommer sikkert til å si at alt er fint og flott, og så sende meg hjem igjen med neste time to uker senere, på 11. dag på overtid. Jordmor trodde også dette. Blæ!
Symfysemålet, uke 39+3

Ingen kommentarer: