22. mai 2013

Sienna 22 måneder

Nå er det jammen meg på tide å oppdatere litt om Siennas utvikling! Som barn flest, så skjer det MYE på denne tiden. Sienna er nå 22,5 måned, og det er bare 1,5 måned til hun har bursdag og fyller TO år. Dette innlegget blir nok veldig rotete, men for meg er det viktig å få skrevet det ned, slik at jeg aldri, aldri, ALDRI glemmer!

Sienna har vokst mye i det siste - eksakt vekt og høyde er jeg usikker på, men hun ligger på ca 14,5 kg i vekt, og hun var 87 cm da vi målte henne i starten av april, så hun har nok vokst litt til etter det. Mange påpeker hvor mye hun har strekt seg, og jeg har nylig pakket bort en svær kurv med klær, som "plutselig" ikke passer lenger. Det jeg kjøper inn nå, er str 98, men hun bruker 92 av det hun har. 86 er for smått, med unntak av noen få plagg. Hun bruker str 24 og 25 i sko, og er fortsatt trofast mot 6'er bleiene til Libero. Merker godt at hun har blitt høyere, fordi hun rekker opp til alle dørhåndtak og lysbrytere...

Hun legger seg mellom 18:30 og 19:00, og sovner innen kl. er 19:30. Sover hele natta, og våkner stort sett mellom 8 og 9. Vi har sagt at de kan vekke hun kl. 14:30 i barnehagen dersom hun har sovet i minst to timer, slik at hun får med seg ettermiddagsmaten sammen med de andre barna. I helgene lar vi Sienna sove lenger, og vekker henne stort sett etter 2,5-3,5 timer ute i vogna. Ei god jente, som har ett stort sovehjerte - enkel å legge og sover tungt og godt.

Hennes motorikk er veldig god, og de siste to månedene har hun hoppet mye. Mor og far blir naturlignok veldig stolt av den lille jenta som hopper med hele kroppen, og faktisk hopper hun ganske høyt også. Hun storkoser seg mens hun driver på, så det er morsomt å se. Jeg har fått inntrykk av at de hopper en del på motorikkrommet i barnehagen. Hun fungerer kjempefint ute, både hjemme og i barnehagen. Hun klatrer opp til sklia, sklir ned på egenhånd og løper rundt og tuller, fikser og ordner.

Verbalt har kanskje vært den største endringen i det siste. De siste to månedene har hun stadig kommet med nye ord, og setter sammen mange ord til små, enkle setninger. For ett par uker siden skulle jeg skifte bleie på Philip mens hun satt i badebalja, og mens jeg stod og skiftet på han, sier Sienna "mamma beie på bebi" - mammaen blir jo såklart veldig stolt!

Noen av de nyeste ordene hennes er, blant annet, "dyddedi" (ryddetid) og "elpe" (hjelpe). Hun er veldig glad i å "tæine", spesielt med "bå" (som forsåvidt er betegnelsen for hvilken som helst farge...), og kommer stadig og spør "mamma, jei tæine!?". "Pappa, den er bå!" og "jei tæine me bå" er setninger som gjentar seg mens hun sitter å tegner. Ved matbordet klarer hun å gjøre seg godt forstått (for foreldrene, i det minste), og svarer oss med "jei vil ha oss", som betyr "jeg vil ha ost!", mens hun peker på osten, når vi spør hva hun vil ha på brødskiva. "Æjj æjj" (egg) og "gukk" er også veldig populært. "Bann" er ordet for vann, og det spør hun om selv. Når vi skal ut å kjøre bil blir hun veldig fornøyd, og når vi setter oss i bilen har hun setninger som "mamma, pappa brum Orill" som betyr noe så artig som at mamma og pappa kjører bil til Torill (som to av damene som jobber på avdelingen hennes heter). Hvis vi hvisker til henne, så svarer hun med å hviske tilbake, og vi syns jo at alle disse tingene er så tydelige tegn på hvor mye hun forstår, og hvor stor hun har blitt!

Sienna fikk bokstavmagneter av tante Anette til jul, og disse leker hun veldig fint med. Hun kan finne frem Sienna, Thea, mamma og pappas bokstaver når vi spør, og sier "mmm - mamma" og "ssss" til sin egen bokstav. I tillegg til at hun kjenner igjen formen, drar hun også kjensel på mønsteret og fargene som er på de forskjellige bokstavene.

Hun har taklet storesøsterrollen og den lille lillebroren kjempefint, så langt! Hun er veldig opptatt av han, og har foreløpig ikke vist noen tegn til å være sjalu eller bitter på han, eller oss. Hun passer på at Philip (eller beeeebi) har "dott" (smokken) og "doss" (kosen) til enhver tid. Når jeg henter eller leverer i barnehagen, er hun opptatt av å vise frem Philip, men syns det er helt greit at de andre barna også får se. Hun vil hjelpe til med å bære bilstolen, trille vogna (jeg kan vippe ned håndtaket på vogna), og få lov til å se på, og hjelpe til, under bleieskift. Noen ganger uttrykker hun at hun vil sitte hos meg når jeg har Philip på fanget eller ammer, men det går over så snart hun skjønner at hun også kan sitte og kose med meg samtidig hvis jeg ammer, eller at vi legger Philip i lekegrinda slik at hun kan få sitte hos meg alene. Ken er veldig flink til å ta mye av stell og praktiske ting med Sienna etter at Philip kom til verden, noe som funker bra for oss alle. Vi finner alltid tid til "mamma og Sienna"-lek og -kos hver dag - da blir det ofte å trille ball, tegne, bygge tårn med duploklosser eller lek og dans på rommet hennes, og i helgene er vi mye på lekeplassene i nærheten, osv.

Fine store, lille Sienna. Disse bildene ble tatt 16. mai - 22 måneder gammel. Nederst er det bilde av hvordan "lek" hun hadde på rommet til Philip, hvor hun og kaninen hviler på hver sin pute, med teppe over seg. Stor-jente-lek!

Ingen kommentarer: