28. august 2010

Isjias og Emilie er enige om dagen

Ifølge min kiropraktor er jeg så heldig å være i ny runde med full isjias. For de som ikke vet hva det er, så er det skiveprolapser som jeg har nederst i korsryggen. Jeg har hatt mye ryggsmerter og utstrålinger i venstre fot de siste 3-4-5 ukene, og foten svikter enkelte ganger pga smerteutstrålinger. Jeg skjønte etterhvert at jeg kun ble værre av å ligge å slappe av og ta det rolig på sofaen, men at hverdagslivet i barnehagen fungerer kjempebra. Selvfølgelig med mye pågangsmot, arbeidslyst og bevisst kroppsbruk. De siste to ukene har jeg omtrent ikke løftet en eneste unge, men begynt å bruke stiger og trapper opp til barnevogner og stellebord aktivt. Tror dere det er lett for pedagoghjertet mitt å måtte veilede gråtende barna i å stable beina riktig på en stige ned fra vogna kun 10 sekunder etter de har blitt vekt? Jeg trøster meg selv med at barna bare har godt av det, og at det er god motorikktrening for dem.

Etter et par uker hvor jeg har vært veldig bevisst på å unngå løft og bæring på jobben føler jeg faktisk at jeg ser resultater, veldig gode resultater. Jeg har veldig lite smerteutstålinger nedover i beina, samtidig som at jeg ikke ser ut som en krok når jeg reiser meg opp fra do eller sofaen. Krykkene er likevel med meg forskjellige steder i tilfelle ryggen streiker. I dag har jeg til og med gått på Babyshops betonggulv i 7 timer! - og ryggen og jeg er fortsatt enige.

Det er jammen godt at ting årner seg fortere enn forventet. Det er ingenting jeg heller vil enn å være frisk, oppgående og 100% arbeidsfør :) Og som de fleste vet så går dårlig helse utover psyken og humøret. Humøret er likevel på topp når det er forbedringer som dukker opp! :)


Kanskje det var de ubehagelige stolene på Ryanair som forårsaket tilbakefall? Lite sannsynlig, men...

Ingen kommentarer: