21. januar 2013

29 uker og magebilde

Fra 29 uker og 0 dager til 29 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 27 uker gammelt. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere.

Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen.

Magebilde 29+0. Syns ikke magen ser ut til å ha vokst på bildene de siste ukene.
Men det merkes veldig godt på kroppen, da.

Meg
Formen min er fin, bekkenet er ikke fullt så fint. Var hos kiropraktoren i morges, og nå er det en måned siden sist jeg var hos han. Har avbestilt timene hos han, ettersom jeg ville se om låsningene lot seg løse med trening og triggerpunktbehandling hos manuellterepauten. Det har jo gått relativt greit, frem til den siste uka. I går ble jeg litt for ivrig da Ken hadde montert ferdig downlightsene og stikkontaktene på Siennas blivende rom. Jeg "skulle bare" flytte på litt ting, og tok ingen pauser for å lytte til kroppen. Merket jo med en gang at det var veldig lite lurt, så da gikk kvelden til sofatjeneste og skikkelig pingvingange. Jeg fikk fort dommen hos kiropraktoren, da han bare så på korsryggen min og konkluderte med at bekkenet mitt var helt skeivt, og at jeg ikke skulle ventet så lenge med å komme til han. Alle prosjekter merket med "skal bare", skal jeg ikke begi meg ut på. Han konkluderte vel også med at puppene mine må ha vokst med ett par størrelser, fordi øvre del av ryggen og området rundt skulderbladene var skikkelig låst. Brystbeina har vært ømme den siste uka, så nå er det vel på tide å skaffe noen litt mer behagelige bh'er, slik at det ikke strammer så mye rundt brystkassa. Nå som Philip vokser seg til, og livmoren ligger rett oppunder ribbeina, presser han oppover slik at det blir vanskeligere å ta de gode åndedragene. Philip er veldig aktiv, med litt rolige perioder midt på dagen. Gleder meg veldig til ultralyden på Ahus på onsdag, og 3D/4D-ultralyden hos Lundring neste mandag.

Ingen kommentarer: