7. januar 2013

27 uker og magebilde

Fra 27 uker og 0 dager til 27 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full lengde: 32 cm

Gutten vår
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.

Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.

Fakta er hentet fra babyverden.no


Magebilde, 27+0


Meg
Formen min har ikke forandret seg så mye den siste tiden, så ingenting som er verdt å nevne ifht den. Philip er utrolig aktiv om dagen, og nå er han jevnt over aktiv hele dagen, men har gjerne skikkelig treningsøkt inni magen på kveldstid, også i skrivende stund. Tidligere i dag, under gruppefysioen, fikk han for seg at han skulle klype(?) meg i blæra, og har altså ligget slik at det er den som har fått gjennomgå i dag - veldig lite behagelig, for å si det pent. Men verdt det! Jeg merker endel til kynnere i dette svangerskapet, i motsetning til forrige gang. De kommer garantert hvis jeg anstrenger meg mye, men kan også komme når jeg ligger og slapper av innimellom. Ellers så er nattesøvnen veldig god, og jeg våkner stort sett ikke for å tisse engang, blir bare innmari tørst. Sienna gjør det uansett veldig enkelt for meg å være en gravid småbarnsmor, og sover leeeenge om morningen, hvertfall til kl. 09:00. I juleferien måtte vi stort sett vekke henne kl. 10 og 10:30 - her snakker vi ei hensynsfull lita jente med godt sovehjerte - krysser fingrene for at Philip blir lik! :)

Ingen kommentarer: